Tarvitsemme kilpailukykyisen yritysverotuksen!

29.05.2021 klo 10:09

RKP:n puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson korosti RKP:n puoluekokouksessa pitämässään linjapuheessa, että Suomi tarvitsee kilpailukykyisen yritysverotuksen pärjätäkseen kilpailuissa kansainvälisistä sijoituksista.

- Voittoja, jotka investoidaan takaisin yrityksen toimintaan, tulisi verottaa alemmalla yhteisöverokannalla, esimerkiksi 15 prosentilla. Meidän tulisi myös kannustaa uusia yrittäjiä perustaman voimakkaaseen kasvuun tähtääviä yrityksiä. Vapauttamalla start-up yritykset yhteisöverosta esimerkiksi ensimmäisen kahden-kolmen toimintavuoden ajaksi, antaisimme vahvan viestin. Suomessa kannattaa perustaa yritys, sanoo Henriksson.

Henriksson korosti puheessaan myös palveluseteleiden merkitystä koronakriisin aiheuttamien hoitojonojen lyhentämisessä.

- Keventääksemme julkisen terveydenhuollon työtaakkaa, meidän tulisi hyödyntää laajemmin yksityistä terveydenhuoltoa ja kolmatta sektoria. Jonoja voidaan lyhentää lisäämällä palvelusetelien käyttöä kunnissa ja sairaanhoitopiireissä. Palvelusetelien laajempaa käyttöä tulisi edistää myös sote-uudistuksessa. Tärkeintä on, että saamme nopeasti hyvää hoitoa, ei se, kuka hoidon antaa, Henriksson sanoo.
Anna-Maja Henriksson